Autoraha ajamiseen

EUROT ELÄMISEEN - AUTORAHA AJAMISEEN

Artikkelit

18.3.2021

Miksi sähköauto?

Uusiutuva diesel ja biokaasu ovat kaksi esimerkkiä liikenteen päästövähennyksiä tarjoavista vaihtoehdoista. Myös sähköautoja edistetään voimakkaasti. Sähköautoilla on jo merkittävä rooli liikenteen energiakulutuksen pienentämisessä. Mitä päästöttömämpää sähköä Suomessa tuotetaan, sitä päästöttömämpää sähköautoliikenne on. Sähköauton moottori hyödyntää käyttämänsä energian polttomoottoria tehokkaammin. Kun polttomoottori hyödyntää esim. bensiinin energiasta noin neljänneksen, sähkömoottori hyödyntää noin 70 % energialähteestään. Bensan sisältämästä energiasta menee siis paljon moottorissa hukkaan.

Sähköauto vai hybridi?

Ladattavia sähköautoja on kahdenlaisia: täyssähköautoja ja hybridiautoja. Täyssähköautojen voimanlähteenä toimii sähkömoottori ja hybridiauton voimanlähteenä toimii sekä polttomoottori, että sähkömoottori. Hybridillä voi ajaa sähköllä alle 50 km ja sen jälkeen akun tyhjennyttyä auto alkaa käyttämään polttomoottoria. Tarvittaessa auto voi käyttää molempia moottoreita samaan aikaan, kun tehoa tarvitaan enemmän hetkellisesti. Täyssähköautojen voimalinja koostuu vain muutamasta liikkuvasta osasta ja ne ovatkin mekaanisesti huomattavasti polttomoottoriautoja yksinkertaisempia. Tämä yksinkertaisuus lisää auton luotettavuutta ja samalla myös vähentää huoltotarvetta.

Edullista ja ekologista

Sähköautolla ajaminen on huomattavasti polttomoottoriautolla ajamista edullisempaa. Sähköauton latauskustannukset ovat noin 2 €/100 km, kun vastaavalla bensiinikäyttöisellä autolla polttoainekustannukset ovat noin 10 €/100 km. Sähköauton hankintahinta on kuitenkin polttomoottoriautoa suurempi.

Sähköauton ns. elinkaaripäästö on uutena isompi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla. Tämä johtuu auton akuston valmistuksesta syntyvästä ympäristön kuormituksesta. Sähköauton käytönaikaiset ympäristövaikutukset kuitenkin kompensoivat valmistuksesta syntyneitä päästöjä, ja elinkaaripäästöt jäävät lopulta huomattavasti polttomoottoriautoa pienemmiksi.

Sähköauton lataus

Sähköauton lataus tapahtuu liittämällä latausjohto sähköauton korissa olevaan pistokkeeseen ja latauspisteen pistorasiaan. Sähköauton akuston latautuminen täyteen kestää, lataustavasta riippuen, 15 minuutista (pikalataus) yli kahteentoista tuntiin.

Latauspisteiden toiminta

Varsinaisessa sähköauton latauspisteessä on suojakannen alla oleva pistorasia, johon sopii sähköauton lataukseen tarkoitettu latausjohto. Latauspisteessä on usein myös käyttöpainike sekä toimintavalmiudesta ja latauksen tilasta kertovia merkkivaloja. Latauksen käynnistyminen osoitetaan merkkivalolla ja usein myös mahdollinen häiriötilanne osoitetaan omalla merkkivalollaan.

Julkisessa käytössä olevien latauspisteiden käyttäjiltä edellytetään usein käyttäjäntunnistusta joko RFID-kortin tai matkapuhelimen avulla. Käyttäjän tunnistautumisen ja latausjohdon liittämisen jälkeen latauspiste varmentaa latauspiirin kunnon ja turvallisuuden, ja aloittaa latauksen. Lataus päättyy automaattisesti akun täytyttyä. Latauksen voi myös keskeyttää milloin tahansa.

Kotilatauksen sähkönkulutus näkyy kiinteistön sähkölaskussa osana muuta kulutusta. Taloyhtiössä ladattavien autojen sähkönveloituksesta on sovittava erikseen.

Useissa julkisissa sähköauton latauspisteissä on erillinen näyttö, joka kertoo ladatun energian määrän. Osa julkisista latauspisteistä tarjoaa ladattavan sähköenergian maksuttomana lisäpalveluna pysäköinnin yhteydessä. On todennäköistä että lataus on jatkossa pääosin maksullista

Lähteet: Motiva Oy, Nivos Oy, Yl

AUTORAHA

KORKO 1,89%

Autot, joiden ikä on enintään 9 vuotta ja mittarilukema on enintään 250 000 km: korko 1,89 % + kulut. Muissa autoissa yksilöllinen luottopäätös tapauskohtaisesti. Rahoitustarjous on aina yksilöllinen ja edellyttää hyväksyttyä luottopäätöstä.